
Accused  former  missions  prof
sues SBC and Guidepost
November 29, 2022
MOBILE, Ala.  (RNS)—A former seminary professor and missionary who
admitted  sexual  misconduct  has  sued  a  group  of  Southern  Baptist
Convention leaders and entities, claiming they conspired with an abuse
survivor to ruin his reputation.

David Sills

In a complaint filed Nov. 21 in the Circuit Court of Mobile, Ala,, David Sills,
a  former  professor  of  missions  and  cultural  anthropology  at  Southern
Baptist Theological Seminary, admits he lost his job in 2018 due to what he
called “morally inappropriate consensual intimate” conduct with a student.

Sills claims the situation was consensual and alleges that SBC leaders,
including Southern Seminary President Al Mohler, turned his confession
against him, labeling him as an abuser.

They did so, according to the complaint, as a public relations stunt, aimed
at improving the SBC’s reputation during a national sexual abuse scandal.

https://baptiststandard.com/news/baptists/accused-former-missions-prof-sues-sbc-and-guidepost/
https://baptiststandard.com/news/baptists/accused-former-missions-prof-sues-sbc-and-guidepost/


That public relations effort, according to the suit, included an investigation
by Guidepost Solutions into SBC leaders’ handling of alleged abuse cases,
which was made public earlier this year.

“David Sills  was repentant and obedient to the rules of  the SBC,” the
complaint alleges. “Defendants saw him as an easy target;  a bona fide
scapegoat.”

The  offices  of  the  SBC  Executive
Committee are in Nashville,  Tenn.
(BP Photo / Eric Brown)

The complaint names Southern Seminary and Mohler, as well as the SBC’s
Executive Committee, SBC President Bart Barber and his predecessor Ed
Litton as defendants, along with several other leaders. Also named as a
defendant is Lifeway Christian Resources, publishing arm of the SBC, and
Guidepost Solutions.

It also names Jennifer Lyell, a former seminarian and vice president for
Lifeway, who repeatedly alleged Sills was abusive, an allegation Mohler has
also made on social media and in an interview for a documentary about the
denomination’s response to its sexual abuse crisis.

Guidepost  “perpetuated  a  false  narrative  in  a  report,  in  exchange  for
payment  and  in  concert  with  defendants,”  all  of  which  ruined  Sill’s
reputation and labeled him as an abuser, according to the complaint.



Guidepost  declined  to  comment,  as  did  Lyell.  The  SBC  Executive
Committee and several other SBC leaders did not immediately respond to
requests for comment.

“Lifeway was made aware of the lawsuit last week. Our legal team is in the
process  of  reviewing  the  complaint  and  we  do  not  have  any  further
comment  at  this  time,”  said  Carol  Pipes,  director  of  corporate
communications.

Mohler  also  released a  statement  defending its  handling of  allegations
against Sills.

“The Southern Baptist Theological Seminary has followed best practices in
this matter and has nothing to hide,” he said. “We will make this truth clear
in any forum necessary and we will do so vigorously.”

Sills’  lawsuit reinterprets a widespread understanding that,  rather than
bolster the SBC’s credibility in preventing sexual abuse, the denomination’s
treatment of Lyell has been a public relations disaster. The case has long
been  used  by  critics  to  show  the  SBC’s  tendency  to  mishandle  such
allegations.

Abuse allegations first raised in 2018
Lyell first came forward with allegations of abuse against Sills in 2018,
reporting them to her then-supervisor Geiger and to Mohler and other
seminary leaders. Mohler told Carolyn McCulley, the director and writer of
the documentary “Out of Darkness,” that Lyell from the start had alleged
Sills had been sexually abusive.



Al  Mohler,  president  of  Southern
Baptist  Theological  Seminary  in
Louisville,  Ky.,  speaks  with  the
press.  (Photo  /  Emil  Handke,
courtesy  of  Southern  Baptist
Theological Seminary / Via RNS)

This  past  summer,  Mohler  issued  a  statement,  saying  that  the  abuse
allegations had been investigated and confirmed.  “Statements made by
Sills in the course of our confrontation clearly confirmed the allegations of
abuse,” he wrote in a statement posted on Twitter.

Sills resigned in 2018 after being confronted with the allegations, but the
reason for his resignation was not initially made public. Sills, considered an
expert at  training pastors in the developing world,  also lost  his job as
president of a missionary group called Reaching and Teaching, and was
disciplined by his Louisville, Ky., church.

When he was hired by a different mission group, Lyell informed Baptist
Press he had been abusive and offered to write a first-person account of the
abuse. Instead, Baptist Press wrote its own article about her experience.

At  the  last  minute,  the  story  was  changed  to  say  Lyell  had  had  an
“inappropriate relationship” with Sills. Though Lyell asked that the article
be  changed,  Baptist  Press  officials  and  leaders  at  the  SBC  Executive
Committee initially refused. Lyell eventually resigned from Lifeway, citing
backlash from the article and harassment.



Baptist  Press  eventually  retracted  the  article.  The  SBC  Executive
Committee apologized repeatedly to Lyell and reached a settlement with
her.

The subsequent criticism from abuse advocates eventually led to calls for
an  independent  investigation  into  how SBC leaders  had  treated  abuse
survivors. Leaders at the SBC Executive Committee tried to head off the
investigation and, when they could not do that, tried to derail it.

Those attempts failed. The resulting Guidepost investigation and report
found  that  SBC leaders  had  mistreated  abuse  survivors  for  years  and
downplayed abuse in the nation’s largest Protestant denomination.

“In service of this goal,  survivors and others who reported abuse were
ignored, disbelieved, or met with the constant refrain that the SBC could
take no action due to its  polity  regarding church autonomy—even if  it
meant that convicted molesters continued in ministry with no notice or
warning to their current church or congregation,” investigators wrote.

Attorneys for Sills claim Guidepost never contacted their client,  who is
mentioned  repeatedly  in  the  Guidepost  report.  They  also  claim  that
allegations by Lyell, Mohler and others were part of a campaign to “falsely
attack the honesty and the character of David Sills and Mary Sills, casting
them as violent criminals.”

The complaint  also  alleges  that  Lyell  wrote  to  Religion  News Service,
asking to review an article being written about the SBC abuse crisis, saying
she “intended to advance her false narrative by taking a hand in the actual
writing of an article by RNS.”

However, attorneys misidentified an email from Lyell, which was sent to a
pair of ministers, not to RNS. Mississippi lawyer Don Barrett, one of the
attorneys representing David Sills and his wife, Mary Sills, said that part of
the complaint was in error.



Sills declined to speak to RNS.

Barrett declined to discuss the specifics of the lawsuit. However, he said
that false allegations of abuse are harmful to efforts to protect women.

“The truth will come out in this litigation,” he said.


